Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


Mijn Web 2.0-opdrachten

Als docent Frans en Spaans aan de hogeschool Vives-Studiegebied Handelswetenschappen & Bedrijfskunde in Kortrijk ben ik al langer geïnteresseerd in het gebruik van ICT in de taalklas. Aanvankelijk waren dit echter vooral toepassingen van het Web 1.0, meer bepaald websites rond topics die ik behandelde in de les.
In 2010 ben ik me dan beginnen te verdiepen in de mogelijke toepassingen van Web 2.0-tools in de taalklas, en sindsdien heb ik al behoorlijk wat geëxperimenteerd.  Nu, het uitproberen van tools en het bedenken van activiteiten is een erg boeiende en uitdagende bezigheid, maar is uiteraard ook tijdrovend. Toch wil ik de concrete opdrachten die hieruit zijn voortgevloeid graag met anderen delen, zolang ze maar niet dienen voor commercieel gebruik. Ik ben er die ideeën ten slotte niet door kwijt :) Ik zou het wél fijn vinden om feedback te krijgen op opdrachten die je zelf ook hebt uitgeprobeerd of om ervaringen hieromtrent te delen.
Wil je meer info over de gebruikte tools, dan kan je in de rechterkolom zoeken op trefwoord of termen ingeven in het zoekvak.

Triventy: studenten maken hun eigen online-kwis (type "Kahoot").

Five Card Flickr Story: studenten schrijven een tekst/verhaal op basis van 5 willekeurige (door het programma gekozen) foto's van Flickr.

Checkthis: tool om een snel een aantrekkelijke webpagina te maken waar je allerlei multimedia op kan verzamelen.
  • Opdracht + voorbeeld (Spaans, 2e jaar): Studenten stellen zichzelf voor aan de hand van een digitale poster en geven commentaar op de andere. Ze publiceren hiervoor o.a. ook een YouTube-filmpje over zichzelf.

Bubblr:  (niet te verwarren met Blubbr!) studenten stripverhaal aan de hand van foto's die ze kiezen op Flickr.

Blubbr: (niet te verwarren met Bubblr!) studenten maken een kwis met meerkeuzevragen gebaseerd op YouTube-fragmenten van maximaal 20". De tool is sinds maart 2016 niet langer beschikbaar.  :(
  • Opdracht + voorbeeld (Spaans, 2e jaar): De studenten maken een kwis rond het thema Spanje
  • Opdracht (Frans, 3de jaar marketing): De studenten maken een kwis rond het thema marketing

Instagram: Het bekende sociale netwerk, gebaseerd op het delen van foto's. Aan de foto's kan je ook commentaar toevoegen én bovendien kan je reacties geven op foto's van anderen.
  • Opdracht  (Spaans 2e jaar, in het Nederlands vertaald): De studenten publiceren foto's met commentaar, gelinkt aan thema's die we in de loop van de cursus behandelen. Vervolgens reageren ze op foto's die anderen over hetzelfde thema hebben gepost (medestudenten, maar ook native speakers)

Lyricstraining: luistervaardigheid oefenen aan de hand van clips op YouTube.
  • Opdracht (Communicatietraining Frans, 1e jaar) 

Fora: studenten posten of beantwoorden vragen en ontvangen 'feedback' van native speakers
  • Opdracht (Spaans) + voorbeeld (Forum van Yahoo)
  • Opdracht (Communicatietraining Frans, 1e jaar) + voorbeeld (Forum van Yahoo)
  • Opdracht (Communicatietraining Frans, 3de jaar marketing): De studenten ontdekken eerst bestaande vragen en formuleren antwoorden/reacties. Vervolgens stellen ze zelf een vraag. (Gespecialiseerd marketingforum)

Linoit/Padlet: digitaal prikbord waar studenten post-its, foto's, links, enz. kunnen achterlaten.
  • voorbeeld (studenten die deelnemen aan de studiereis naar Barcelona moeten zich hier kort voorstellen -niet iedereen kent elkaar namelijk- )
  • Opdracht (Communicatietraining Frans, 3de jaar marketing): Brainstormsessie waarbij de studenten uitdagingen voor elkaar publiceren op Padlet.

Narrable: Hiermee kan je commentaar inspreken bij de foto's van je fotoalbum. De tool is ondertussen betaldend geworden. Als alternatief gebruik ik opnieuw Voicethread.
  • Opdracht (Spaans, 2e jaar) : Maak een album met 3 foto's en vertel er telkens een korte anecdote bij die waar is of niet waar.

Twitter: De bekende dienst waarmee je tweets kan publiceren, kleine berichtjes van maximum 140 karakters.
  • Opdracht (Communicatietraining Frans, 3de jaar marketing): De studenten volgen gedurende 1 semester een personaliteit uit de marketingsector.

Voicethread: studenten geven –mondeling of schriftelijk- commentaar op audio-visueel materiaal (Klik op het "klavertje 4" onderaan de Voicethread voor een overzicht.)

    Infogr.am: Een van de tools waarmee je snel een infographic kan maken.
    • Taak (Frans, 3de jaar marketing): Maak een infographic op basis van een opiniepeiling in een digitaal Marketingtijdschrift. + voorbeeld

    TodaysMeet: Studenten sturen berichtjes die in real time op het scherm verschijnen.
    • Opdracht (Frans): De studenten publiceren ja/neen-vragen om te raden welk woord de docent heeft opgeschreven. 
    • Opdracht (Frans): "Si je savais" --> De voorwaardelijke zin met "si"

    SurveyMonkey: Een enquêteprogramma. De resultaten kunnen eenvoudig worden weergegeven in grafieken.
    •  Opdracht (Frans) + voorbeeld: De student luistert eerst naar de anekdotes van zijn klasgenoten (cf. Voicethread) en duidt vervolgens hier aan of ze waar of niet waar zijn + hij kiest de origineelste, enz.
    • Opdracht (Spaans): De student luistert eerst naar de anekdotes van zijn klasgenoten (cf. Voicethread) en duidt vervolgens hier aan of ze waar of niet waar zijn + hij kiest de origineelste, enz.

    MessageHop: Hiermee kun je leuke berichten schrijven door foto's (van Flickr), tekst en visuele effecten te combineren.
    • Opdracht (Frans) + voorbeeld: De studenten schrijven een berichtje naar een klasgenoot met een foto die hen aan hem doen denken en vertellen waarom. In een ander bericht vertellen ze iets over een foto die hen in het bijzonder aantrekt of waarin ze zich herkennen.

    Glogster: Een soort 'digitale poster', één webpagina waar je in twee klikken allerhande audio-visueel materiaal op post. Sinds de tool betalend is geworden, gebruik ik Checkthis voor een vergelijkbare opdracht.
    • Opdracht (Spaans) + voorbeeld: Stel jezelf mondeling voor. Post 3 foto's over je hobby's en licht ze (al dan niet mondeling) toe, maak een lijst met je "20 favorieten", enz.

    Woices: Hiermee kun je een audio-opname linken aan een specifieke geografische locatie. Anderen kunnen nadien jouw opname beluisteren (thuis, op hun computer), maar ook op de plek zelf (met een smartphone). - Deze tool is in februari 2016 opgedoekt :(
    • Opdracht (Spaans): Maak een audio-opname met interessante info (over een plek die je goed kent) voor spaantalige toeristen. + voorbeeld (een student die iets leuks vertelt over het circuit van Francorchamps)

    Wikispaces: Een wiki is als een webpagina waar je met een groep mensen "content" op publiceert (tekst, foto's, audio, filmpjes, ...). Groepjes studenten werken rechtstreeks in een wiki aan een groepsopdracht (dus niet in Word bvb.) en publiceren hierop ook het resultaat (dat voor iedereen zichtbaar is). Je kan elk groepje een eigen pagina geven op de wiki en zien wie wat heeft gedaan! (voor de vele voordelen van deze tool, zie de hoofdpagina van deze blog)
    • Opdracht (Frans): Een wiki in het kader van een klasuitstap naar Rijsel, waar ze o.a. mensen moeten interviewen. Op deze wiki bereiden ze hun vragen voor en bespreken ze nadien ook de resultaten.
    • Opdracht (Spaans): Een wiki waarop studenten vragen voorbereiden voor interviews die in Barcelona worden afgenomen.
    • Opdracht (Spaans): Deze wiki staat volledig in het kader van de studiereis naar Barcelona. Hierop wordt alle info verzameld en publiceren de studenten de opdrachten die ze ter plaatse uitvoeren.

    Collaborize Classroom: Discussieforum met een paar leuke extra ‘features’.
    •  Ik heb verschillende -alternatieve- opdrachten uitgewerkt met deze tool, maar jammergenoeg kunnen ze enkel bekeken worden “op uitnodiging” (ik maak ze niet zichtbaar voor ‘iedereen’ opdat enkel studenten zouden kunnen deelnemen aan de discussies). Wil je de opdrachten bekijken, laat het me dan gewoon even weten!

    Lingtlanguage: Hiermee maak je multi-mediale opdrachten. De student spreekt of tikt de antwoorden onmiddellijk in (zonder dat hij hoeft in te loggen of iets te openen). De antwoorden worden automatisch geregistreerd. In het bijzonder geschikt voor afstandsonderwijs of kleine groepen in contactonderwijs. Ondertussen vervangen door Wizer.me
    • Opdracht 1 (Spaans): 3 opdrachten ivm "zich voorstellen" ¿Quién eres?, na een inleidende cursus Spaans van ongeveer 12 uur (tarea 1 is een 'testtaak')
    • Opdracht + Voorbeeld (Spaans, 3de jaar afstandsonderwijs): Organizar un evento empresarial
    • Opdracht + Voorbeeld (Spaans, 3de jaar afstandsonderwijs): Presentar una empresa española
    • Opdracht 3 (Communicatietraining Frans 1e jaar)



    Wizer.me: Digitale werkbladen/testen, waarbij studenten ook móndeling commentaar kunnen inspreken. Beter alternatief voor Lingtlanguage dat niet meer wordt geüpdatet.
    • Opdracht (Spaans, 1e jaar - Om de opdracht te bekijken moet je even een account aanmaken. Je mag de vragen beantwoorden om te zien hoe het werkt.)

    Grockit Answers: Publiceer commentaar of vragen bij je YouTube-filmpjes. Ze verschijnen op het moment dat jij instelt. In de opdracht maken de studenten eerst een oefening die ik heb voorbereid met het programma en vervolgens maken ze zélf een soortgelijke oefening over een YouTube-filmpje ivm hun specialisatie-richting.
    • Opdracht + Voorbeeld (Communicatietraining Frans 1e jaar): om het even welke video
    • Opdracht + Voorbeeld (Communicatietraining Frans 3e jaar): video ivm hun optie (Marketing)
    • Vergelijkbare opdracht met Vialogues, een mogelijk alternatief dat stabieler is (bij langere video's): Voorbeeld

    Wordle: Tool om woordenwolken te maken.
    • Opdracht (Spaans): Studenten (uit verschillende klassen) die meegaan op studiereis naar Barcelona bereiden een woordenwolk voor waarin ze zichzelf voorstellen, maar... ze moeten er 3 leugens in verwerken. Als kennismakingsspel zullen ze -ter plaatse- zoveel mogelijk leugens proberen te vinden.

    YouTube (1): Hieronder staan enkele van de activiteiten waarbij studenten filmpjes op YouTube plaatsen of gebruik maken van YouTube-filmpjes. Wanneer studenten voor een taak een video-filmpje moeten maken, laat ik dit vaak op YouTube publiceren (privaat desgewenst, zodat ze niet zomaar kunnen worden gevonden) en vraag ik om me de link op te sturen of om de link op bvb een wiki te plaatsen.
    • Opdracht (Communicatietraining Frans 1e jaar): De student stelt zijn favoriete YouTube-filmpje voor aan de klas, zonder het te tonen. Nadien stemt de klas voor welk filmpje ze effectief willen zien.
    • Opdracht (Spaans, maar in het Nederlands uitgelegd): Geïntegreerde opdracht met verschillende deeltaken die met Present.me moeten worden voorgesteld. Voor één van de deeltaken maken de studenten een 'oproepfilmpje' dat ze rechtstreeks met YouTube opnemen.)
    • Opdracht + Voorbeeld (Frans): De studenten testen in de stad (Lille) of een reclameboodschap vals is of niet en maken hier een 'reportage' over

    YouTube (2): Voor deze opdrachten maak ik gebruik van YouTube-aantekeningen (of annotations), waarmee je verschillende video's van YouTube aan elkaar kunt linken om zo een interactieve video te bekomen.
    • Opdracht (Eindtaak voor studenten Spaans, niveau A1): De studenten maken een interactie video die bestaat uit 5 met elkaar gelinkte scènes. De kijker beslist daarbij hoe elke scène verder gaat door te klikken op één van de keuzemogelijkheden. --> Voorbeeld 1, Voorbeeld 2

    Present.me: Hiermee spreek je mondeling commentaar in bij een Powerpoint-presentatie die je online plaatst (een presentatie op het internet ipv voor de klas als het ware!). Anderen of de docent kan commentaar schrijven onderaan de presentatie. Present.me is nu betalend geworden (enkel nog 14 dagen proef). Er zijn echter prima alternatieven die hetzelfde aanbieden: Knovio en Movenote, bijvoorbeeld.

    Tricider: Voorstellen, argumenteren en stemmen.
    • Opdracht (Communicatietraining Frans 1e jaar): Het thema bepalen van een debat.

    Thinglink: Een interactieve foto waar je multimedia-materiaal aan toevoegt (links, filmpjes, ...)
    • Opdracht (Spaans, niveau A1): De student neemt een filmpje op waarin hij enkele mensen van een familiefoto beschrijft. + Voorbeeld
      Geïntegreerde opdracht: Bij deze opdracht (in het Frans) is het de bedoeling dat de studenten -minstens- 8 bijdragen publiceren op -minstens- 5 verschillende Web 2.0-sites. De bijdragen zélf worden niet op taal geëvalueerd. Nadien maken de studenten een presentatie waarin ze o.a. uitleggen wat ze hebben geleerd, hoe ze de opdrachten hebben aangepakt, welke strategieën ze hebben gebruikt om (taal- en andere) problemen op te lossen, enz. Voor meer uitleg verwijs ik naar het artikel hieromtrent op deze blog.


    Blogger: Dit is het programma waarmee ik deze blog heb gemaakt. Het basisprincipe is hier: de beheerder van de blog (jijzelf, de student of -het kán- de ganse klas) post berichten en anderen kunnen daarop reageren.  Je kan een blog echter op 1001 manieren gebruiken. Zo heb ik bijvoorbeeld enkele blogs waar ik uitsluitend materiaal (websites, foto's, filmpjes, liedjes, enz.) op verzamel om het beschikbaar te stellen aan studenten (in die zin is het eerder een website en een puur Web 1.0-tool). Ik geef hieronder een overzicht van de manier waarop ik blogs gebruik/heb gebruikt in functie van mijn lessen.
    • "Caminante, no hay camino...": Op deze blog heb ik alle Spaanse websites en dergelijke samengebracht en geordend die ik in de loop der jaren had verzameld. Enerzijds vinden mijn studenten hier tal van links naar oefenmateriaal over topics die ik in mijn lessen behandel, anderzijds vind ik op die manier ook heel gemakkelijk materiaal terug dat ik in mijn lessen wil gebruiken. Tot midden 2011 gebruikte ik deze blog ook om heel regelmatig berichten te posten over de actualiteit of interessant materiaal dat ik tegenkwam op het net (of dat cursisten me opstuurden!). Ik eindigde mijn avondlessen Spaans dan ook vaak met een blik op 'de nieuwigheden van de week'. Sinds ik voltijds aan KATHO-Hantal lesgeef ben ik hiermee gestopt, aangezien er jammergenoeg te weinig ruimte is hiervoor.
    • "ICT en het Web 2.0 in de taalklas": De huidige blog gebruik ik enerzijds om informatie over het Web 2.0 met anderen te delen, maar -toegegeven :)- ook als een soort 'archief' (en back-up) voor mezelf... Doordat je aan elk bericht dat je post 'tags' (of trefwoorden) kan toevoegen, kan je ze nadien ook gemakkelijk terugvinden. In de rechterkolom zie je ze allemaal geordend staan per thema.
    Verder heb ik ook enkele klasblogs waarop links naar Web 2.0-opdrachten verzameld zijn. Iedereen die op de site terecht komt kan meteen ook de 'resultaten' bekijken van de studenten:
    • "Mi portafolio digital": Deze blog (in het Spaans) is specifiek bedoeld voor de "jaaropdracht" van mijn klas Spaans in het 2de jaar Sales Management (2011-2012). Elke student maakt daarvoor een eigen blog waarop hij o.a. content post en links plaatst naar 9 Web 2.0-opdrachten die hij in de loop van het academiejaar uitvoert. De opdrachten staan omschreven in de rechterkolom (klik op de gele hyperlink). Op de pagina's bovenaan staan respectievelijk a/ een gedetailleerde beschrijving van dit project (daarvan is ook een Nederlandstalige versie beschikbaar!), b/ een demofilmpje waarin ik uitleg hoe je aan zo'n blog begint en c/ een lijst met de blogs van de studenten.
    • "Communication en français 2011": klasblog voor het 1e jaar Communicatietraining Frans in de richting Eventmanagement (2011-2012)
    • "Tareas 2.0": klasblog voor het 2de jaar Spaans in de richting Sales management (2010-2011)
    • "700 millions de Chinois": klasblog voor het 1e jaar Communicatietraining Frans in de richting Eventmanagement (2010-2011)